Söndag.

Jag hade tänkt att blogga om gårdganes högskoleprov, men jag vet inte, jag liksom tappade all insperation till att skriva överhuvudtaget. vet inte om jag ska skylla på höstmörkret, jobbet eller PMS, pick your choise.

Kortfattat kan jag iaf attdet var en jäkla urladdning; Det var en pres att skriva så många prov efter varndra och tiden på varje prov var verkligen i kortaste laget. Nästan värst av allt tyckte jag det var att det inte var en enda männska där som jag kände så på rasterna hade jag gott om tid att bli extra nervös på! När jag kom hem somnade jag på sängen på en gång och sov tills middagen var klar,ouch.

Kollade lite snabbt svaren på internet igårkväll och om jag inte misstar mig så hade jag typ svarat rätt på 60% av frågorna, jag vet inte om jag ska jubla eller gråta. jag avvaktar med rektionerna tills jag får mitt riktiga resultat hem i brevlådan.

I övrigt har jag inte gjort mycket annt än jobbat sedan jag skrev sist, fredagen var riktigt hektiskt på jobbet då alla tydligen var för lata för att laga mat själva.


Umeå.

Åkte med pappa ner till Jessica i Umeå för att sedan ta bussen hem klockan halv 6 idag. Trots att jag var där så pass kort stund hann jag endå med en hel del:

1. Spendera för mig en förmögenhet på en dunjacka, peak prefoemance air, mörk marinblå med gula detaljer. Jag hoppas verkligen att det håller mig varm i vinter och tjänar sitt pris!
2. Äta mysmiddag på restaurnag med pappa och Jessica (dock kan jag inte påstå att kycklingpastan jag åt var någon succé, men den slank ner)
3. Se nya disneyfilmen "meet the Robinson" om en smart pojke föäldralös pojke som möter sig själv som lyckad uppfinnare i framtiden. Helt okej , men det känndes inte som som sattsat på att göra en familjefilm utan snarare riktat in sig på bran 7-10 år.
4. Repetera hela Matematik A under Jessicas tre timmar långa mattelektion i förmiddags.
5. Sno lunch i hennes matsal och sitta och titta på gymnasieelever.
6. Köpa de skor jag hittade i östersund för två veckor sedan men dom bara hade en högerskoa av, de var dock 50kr dyrare här än där.
7. Få en guidad tur av Angelica på Dragonskolan.
8. Se Byströms nya lya. nice!
9. Fika på café med ett helt tjejgäng, jättetrevligt.

Det blev dock lite stressigt till bussen på slutet, men jag hann.

När jag kom hem tittade jag upp mot himlen och fick se ett av de tuffaste norrskenen jag sett i hela mitt liv, det skiftade i allt från blått till lila till grönt.

Sen i veckan kommer alla som ser mig i tarfiken att få sig ett gott skratt för jag har nämligen fått kånat farmors bil, en riktig "tantraggare", knallblå polo med X antal år på nacken.

Ikväll ska jag göra en tidig kväll. Lång arbetsdag imorgon och lång provdag på lördag, isch...

natti natt!


Ny look.

Helgen har helt enkelt varit underbar, och vill ni veta varför? Jo, för att jag har varit hemma och inte har haft något planerat utan har bara exictarat (sen förståss förgylldes ju tillvaron avsevärt av att Robin även var hos mig) ; Vi lagade god mat och drack vin på lördagen och på söndag var vi och bowlade med pappsen. Idag har däremot varit en aning omtumlande, jag började dagen med att ställa klockan för att hinna plugga lite inför högskoleprovet, jag tror att det enda det resulterade i var fjärilar stora som elefanter som leker bovar och banditer i min mage, thats life.

Sen klockan ett var det dags för den stora make-overn! Hade en bokad tid för färgning (minst 2 färger) och klippning på hårslaongen "Studion". Jag kom dit glad i hågen med tre starka ståndpunkter: 1. Längden kvar 2. Uppklippt men inte FÖR mycket uppklippt 3. Gärna lugg men då ingen spikrak. Jag tyckte jag uttryckte mig klart och tydligt men förmodligen gick inte nummer tre inte riktigt  in för nu har jag verkligen en SPIKRAK lugg, känns sådär om jag ska vara ärlig. Färgen däremot är jag helnöjd med, en mörk botten i luggen, sen chokladbrunt över och några ljusa slingor i luggen, det ser helt klart mer levande ut nu. Ska iaf iväg till simhallen nu och då får jag väl försöka styla mig på mitt eget vis när jag kommer hem får vi se om jag känner mig bättre till mods, annars kan jag ju alltid trösta mig med att luggen växer fort (dock inte tillräckligt)...

Torsdagskväll.

KROGEN, jag säger bara det; Vilket jäkla strul. Idag är jag på dålig humör, har en chef som inte riktigt pallar att vara chef (bla. nästan vägrade han att fylla i mina papper till a-kassan för att han tyckte att d t var onödigt för mig att vara med, sen så ska hanns enda hjälp i köket "måsta sluta" jobba, vilket innebär att jag förlorar en av mina bästa arbetskamrater m.m). Jag som facktikst trodde att sommarens fram och tillbaka turer verkligen var över eftersom det varit så bra sensate månaden, men ack vad jag mig bedrog.

Annars kan jag konstatera att det är bara bra med mig förutom ett infekterat nagelband som gör ont.

Angelica grejade körkortet idag. Syrran blev uttagen att åka till Berlin och representera skolan nästa månad. GRATTIS tjejer!

Just det ja. Jag skulle ju skriva om in "tur-" (läs:oturs)dag igår på jobbet. jag kom dit gald i hågen vid nio igår i vanlig ordning coh började med att drämma ner ett drinkglas i backen. men det var väl egntligen ingenting för ett par timmar senare lyckades jag med att tappa 18 tallrikar rakt ner i klinkersgolvetb mitt i serveringen. 18 TALLRIKAR, inte en enda höll ihop! innan dagen var slut hann jag även med att kasta sönder ett par muggar också. Det är vad jag jag kallar en fulländad dag!

Nu är det bara ett dygn kvar inna Robin är här och det tackar jag gudarna för.

Inatt ska jag sova som en stock (förutom att pappa just kom på att han glömt att slå på värmen i mitt rum, vilket innebär att det är max 15 grader där uppe nu, jippie!)


Ledig.

Men vad sur jag blir! Jag skrev ett långt inlägg angående helgen här för ett par dagar sedan men det verkar som att det blev nått knas för nu upptäckte jag att det inte blivt publicerat. Jag får väl göra en snabb sammanfattning då;

Helgen har mest kretsat kring jobb, jobb och åter igen jobb, dock inget 16 timmars pass den här helgen (längsta var "endast" 12 timmar). Hann trots detta med en riktigt trevlig rockabilly-kväll på hotellet i fredags, arrangemanget var väl egentligen riktigt kasst med ett band som spelade ett par låtar för att sedan ta paus i över 45 minuter (utan pausmusik) och medelåldern var väl en sådär 30-35 år, men jag tyckte det var riktigt nice att bara sitta ner och surra, dricka bayli´s mint och trycka i sig nachos som substitut mot middagen.
På lördag kväll (nästan natt) var jag iväg med syrran och mamma och spanade in vår nya lägenhet (ett hus längre ned), riktigt nice faktikst om man bortser från tapeterna i vårt sovrum, men dom ska bytas innan vi flyttar in (spännande innan vi lyckats komma överens om vilka vi ska ha). Och sen ska jag riva ner den fruktansvärda bården i köket någon mörk natt för efter att ha stirrat på den ett tag upptäckte jag att det fanns en kamoflerad amerikansk flagga i den, morr...
Söndagkväll dog jag framför teven efter jobbet och igår stack jag iväg och simmade lite med klubben, kan säga att det känns att det snart är 4 år sedan jag la av, haha! men kul var det. När jag kom hem gav jag mig i kast med ett granatäpple, någon som har ett bra tips på hur man äter dem på bästa sätt? För innan jag var klar var min tröja, hals och panna totalt jäkla rödprickig.

Idag är jag ledig så nu sitter jag bara och slöar, om ett tag så tittar alex in och då ska vi skriva ihop en ansökan till ett jobb som jag hittade i tidningen, det är tydligen något svenskt företag som söker två vänner till den intärnfilm som ska spelas in nästa månad och jag fastnade för raden" du kommer att resa till olika orter i sverige samt andra delar av världen under nov 2007", det är ju alltid värt ett försök, men vi lär ju inte vara dom enda som söker.

Sen ser jag mest fram emot helgen, då kommer robin upp hit, det är en månad sedan vi sågs sist så det börjar bli hög tid!

Nä, nu ska jag väl dra på mig några kläder!

Filmkväll.

Jag säger bara det - BABEL, det var länge sedan jag såg en så bra film. Visserligen en aning amerikapatriotisk, men vilken film är inte det?

Sjuk helg. Givande helg.

Helgen blev verkligen inte vad jag hade räknat med, men jag hade trevligt och lärde mig en hel del:

Klockan halv 8 på fredagsmorgon ringde klockan och en mycket yrvaken Emma försökte plocka ihop allt hon inte orkade packa kvällen innan vilket resulterade i att kvar blev tandborsten och lakanen. Vid halv två var jag framme i Östersund och spenderade två timmar på stan där jag inhandlade en ny kofta från Cheap monday och en skinka/kalkon macka på subway med sweetonionsås som droppade ner på både min jacka och jeans, lyckat!

Efter drygt två timmar på tåget kom jag upp ovanför trädgränsen ca 3 km från norska gränsen, alltså Storlien, byn där vår kung har sitt vinterparadis.

jag var lydig och gick direkt till Sylvias kanonbar där jag möttes upp av ägarna till stället. Sylvias kanonbar visade sig vara ett litet (typ 7-8bord) hambureger- och pizzahak som normännen passarar på sina shoppingresor till Sverige och dit ortens alla invånare gick för att ta sig en byöl , vilket innebär en 0,4 fatöl till ett reducerat bypris.
Jag bjöds på pizza och inte långt därefter kom ägarens fru dit och satte sig med en fatöl i handen och snart hade aven ägaren själv en öl framför sig, då började tjatet på om inte jag också skulle ha mig nått att dricka... kanske inte rilktigt vad jag hade tänkt mig när jag åkte upp för att testa ett nytt arbete. ("Hej jag heter Emma och jag kan dricka sprit", kanske inte de signaler jag försöket sända ut!" jag försökte ju facktikst att få jobbet) Men trevligt var det ju. Jag kom hem till min lilla fängelsecell sisådär halv 2 på natten , då efter att jag även hunnit med at sitta hemma hos ägaren i deras lägenhet och druckit vin tillsmmans med dem och två killar i min ålder och ägarens svärföräldrar 50+.

På lördagen var det jobb som gällde, men först en fruksotmacka på ett café där jag skulle få extraknäcka lite om jag valde att ta jobbet. (med andra ord var jag typ erbjuden jobb redan inna jag hunnit börja jobba) Dagen på jobbet var död om man jämför med vad jag är van, vi sålde kanske 10 lunchbuffé men däremot en del hamburegertallrikar, det blev dock ett X antal missförstånd när jag inte är någon mästare vad det gäller norska. men jag fick lära mig att bara man säger "hhhheee" och ser frågande ut så löser sig allt. På kvällen var det byfest på det lilla mathaket och jag fick äran att sköta puben, efter ungefär en timme hade jag lärt mig namnen på alla eftersom ingen betalde på en gång utan alla hade varsin liten lapp där jag fick anteckna antelet öl och drikar det tog. Tilläggas bör att även ägaren och kökspersonalen (dvs. en thailändskille i min ålder) festade med dem också, eller den yngre killen satt och hängde över bardisken hela kvällen och talde om för mig hur perfekt det vore om jag började där och om hur mycket pengar han hade....

Dagen tog iaf slut vid tre på natten och jag gick hem och la mig för att sedan stiga upp klockan nio på söndagsmorgonen för att ta en promenad för att köpa mig yoghurt och frukt , men insåg att macken endast var till för gränshansdel, för storpack med fläask fanns det minnsann men inte en enda frukt eller mejeriprodukt. Under dagen jobbade jag på baren och det hände inte mycket nytt. Halv 7 gick tåget till Östersund där jag möttes upp av Erik och Alina så åkte jag hem till dem i deras lilla mysiga lägenhet och sov på en luftmadrass (modell á la "natten efter studentbalen") vid deras fotända, precis som ett litet barn.

Måndagen blev en mysig dag på stan med Alina. jag är dock lite purken över ett par skor som jag valt ut och ville ha och så visade sig att det blivit nått fel så att det bara fanns en högersko men ingen vänster, tack för den!

Jag var tillbaka hemma vid sjutiden igår och idag har jag varit på min älskade lilla krog och jobbat igen. Trotts att det var ett himla knepigt ställe jag hamnade på är jag glad att jag var där för helt plötsligt uppskattar jag mitt nuvarande jobb mycket mer, sen självklart kommer jag att fortsätta leta efter andra saker att göra , em jag är glad att jag kan säga att det här inte var det "nått annat" jag söker och att jag inte desperat hugger det bara för att det ploppade upp framför näsan.

Nä nu blev det nästan för mycket text för min hjärna, tror jag ska gå och sova snart, är ledig imorgon och ska verkligen njuta av sovmorgon för nu är jag trött!

på väg.

Haft en himla bra kväll tillsammans med Alex. Vi har tänkt spela badminton i en månads tid nu och ikväll när vi äntligen tog oss i kragen insåg vi att det inte fanns några raketar i sporthallen...så kan det gå. Vi fördrev tiden bra ändå.

Nu har jag bokat biljetterna till Storlien och om sisådär 9 timmar åker jag hemifrån mot Sylvia´s Kanonbar, mer vet jag inte! eller jo, jag ska ju hem till alina på söndag och kolla in hennes nya place i östersund.

natti.

Small world. Big world.

Sitter och läser bloggar och resedagböcker så att jag blir alldeless yr.

Sofie har nu landat i "the big apple" , Louise firar sin fördelsedag i Kuala Lumpur (MASSOR MED PUSSAR OCH KRAMAR PÅ 20-ÅRSDAGEN!), Linn och Fredrik gör gud vet vad i London, Eleonore firar Kinas nationaldag i Peking, Loonin laddar för San Fransico och har precis stött ihop med en barndomskompis till mig som skall åka till samma ställe... Jag vet inte om jag ska säga att världen är liten eller stor. Det är svårt att förstå att vi bara för några månader levde under i princip samma tak och hade benkoll på vad vi gjorde varje minut och nu helt plötsligt lever vi så totalt olika liv.

Imorgon är det Kanelbullens dag btw, MÅSTE FIRAS!

Sisådär på humör.

Ja vad ska man säga? Det är café kväll på Sandö; Robin är där, Loonin är där, Johanna, trubadur Johan... och jag är här. Måste erkänna ett visst unns av självömkan.

Lastest news är för övrigt att jag ska flytta, eller iaf mamma ska flytta. Blir säkert "skitkul" att trängas i en trea med mor och hennes "tjock, kort och skallig" (dock inte så illa som det låter, haha.)

Ser fram emot helgen med spänning. Åker mot Storlien på fredag och skall vara där och provjobba på " Sylvias kanonbar" lör-sön. I nuläget vet jag inte mer än vad jag skrivit ovan och att en Glenn Larsen (som var mycket trevlig i telefonen) skall hjälpa mig att fixa boende (vem vet kanske får jag bo i hanns källare tillsammans med råttorna) för två nätter och jag tror inte attt jag vill veta mer heller, det är liksom det som är charmen.

Mål.

Trodde ni jag gett upp bloggandet redan? Nej nej, så lätt blir ni inte av med mig.

Anledningen till att jag inte skrivit något de senaste dgarna heter jobb, jobb och JOBB! För den här helgen har jag verkligen jobbat, jag har inte hunnit med annat än jobb fedag, lördag söndag och måndag. Lördagen var dock längst, det blev till totalt 16 h och 20 minuter på jobbet; Jag anlände dit vid 10 på morgonen i venalig ordning; hacka sallad, koka kaffe, fylla på servetter.... Koockan tolv kom lunchgästerna; servera mat , vara trevlig, ta betalt, svara på frågor. Klockan 2 fick jag sitta ner i 15 mminuter och slänga i mig lite mat, sen var det bara att fixa iording grillbuffén. Klockan fyra kom middagsgästerna samtidigt som jag försökte möblera om till klockan sju då 70 personer från motorklubben kom och vräkte i sig som grisar va grillmaten, sen gick dom gensat över till att handla i baren , där jag jobbade ensam för kvällen. Alkoholen flödade och sbart var det många som inte hade någon koll på varken fötter eller huvud. Trubaduren drog igång och spelade och plötsligt förvandladdes min fina lilla restaurang till ett fjortisdisco för 30+ och jag han sitta 1 minut på bänken i köket. efter att ha torkat spyor och samlat tomglas kunde en mycket trött emma ge sig iväg hemåt för att sova 4 timmar innan nästa arbetspass på söndagsmorgon.

Ja hörni, mycket mer spännade har inte hunnit hända sen sist jag skrev.... återkommer

RSS 2.0