Bostad.

Beslutet är fattat! Det blev "Afrika lägenheten"; 2rok, 85m2, 2 våningar, kamin, pc, flat-TV, enorm terrass.
Nu väntar vi bara att mäklaren skall höra av sig så att vi kan skriva på kontraktet sen så är allt i hamn. Med lite tur kan vi flytta in redan på söndag!
Någon som är intresserad av att komma och bo i Trondheim föresten? För det finns gott om plats för en till!

Boende.

Kvällens dilemma:

"Afrika lägenheten på Ila"

eller

"Den mordärna på Lademoen"

Beslutet måste tas senast imorgon eftermiddag.

Annars så har jag varit min första dag på TRS idag. Har städat ute på en tidnings huvudkontor/tryckeri. Fy f*n för herr toaletter, varför måste dom söla så förbaskat? Och ja, här är jag inte könsneutral - men det är konstaterat fakta.
Uniformen är det bästa av allt; knallgröna raka byxor med benfickor som matchas med en himmels blå pikétröja. Ja, det är så illa som det låter. Slipper iaf springa runt och visa mig på en folkhögskola som en viss Alexandra :D

Nä, löprunda.

Missa inte Krillan på SVT ikväll klockan 22.55. Jag är stolt.

Stavningsmarodören.

Sitter och läser gamla inlägg och blir nostalgisk. Men Herre Gud, jag måste börja korrekturläsa innan jag publiserar!

Föresten har jag sett sista avsnittet av "det halvt dolda" ikväll. Usch, det går fortfarnde kalla kårar längst ryggraden på mig!

Nu vill jag att Alex ska komma hem från jobbet, och jäklar om hon inte köpt dasspapper!

Otur.

Har precis tagit en varm och skön dusch efter att ha varit ute och promenerat en lång sväng. Jag gör mitt bästa för att döva den enorma irritation jag har inom mig just nu. Jag hade blivit lovad att jobba på Three Lions tors-lör den här helgen, men så nu helt plötsligt ska jag inte jobba, vilket alltså innebär att på söndag har jag gått runt här i Trondheim i fem dagar utan att dra in ett ruttet öre. Hade ju lika gärna kunnat åka hem, för vem vet när man får en så lång ledig period igen när städjobbet drar igång. Föresten har dom inte heller hört av sig än och talat om vart vi skall mötas på måndag och klockan är redan 3 på fredagen.

Igår var en äkta otursdag för min del. (Kanske var det den där svarta katten jag såg passera över gatan tidigare i veckan?)  

1. Sulan lossnade från mina favorit (och enda) stövlar.
2. Min Nordea-internetdosa la av så jag köpte nya batterier för 100NOK, tror du det hjälpte? Nej.
3. Jag blev som sagt av med mina extra arbetstimmar.
4. Vi fick ringa polisen och rapportera att den man däckat utanför Sanna och Alex jobb. Till svar fick vi att det snart skulle dyka upp en bil och att vi skulle stanna kvar och vänta. Vi väntade en timme då hade mannen både hunnit vakna, blotatt sig för förbipasserade, terosriserat boende i kvarteret, ställt till med problem på en pub och avlägsnat sig från platsen. Då gav vi upp väntandet.

Trotts detta hade jag iaf en väldigt trevlig kväll igår. Sanna bjöd på glass på Café Luna sen följde hon med upp och vi satt och småpratde och drack te till långt in på natten.

Nu ska jag iväg till ett café som jag lämnade ett cv på förra veckan. det ville prata med mig om extrajobb. Kanske jag kan tigga till mig några arbetstimmar där i helgen?



Humm.

Sitter i designersoffan i "hybeln" som skall vara vårt hem för resten av den här månaden. Det känns skönt att ha kommit ut från vandarhemmet. Fast det är klart, det skulle ju ha varit ännu bättre att få packa upp i en egen lägenhet och att få sova i en riktig säng.

Trotts att allt plötsligt tycks gå vägen för oss känner jag ett stort vemod idag. Jag har kommit dit hän att jag snart måste ta en beslut om hurvida jag vill tillbringa en tid framöver i den här staden eller inte? Jag skiftar så fram och tillbaka, en studen är jag bombsäker och känner "yeess, jag har lyckats" och andra studer (som nu!) överväger jag om det är värt det? Vad vill jag egentligen? Den enkla vägen vore att ta min väska och åka hem till tryggheten, men förmodligen är det något jag kommer att ångra i framtiden.  

Solen skiner iaf idag, jag funderar på att ta mig en lång promenad. Hoppas även på att få jobba ikväll. "Three lions" sa att dom förmodligen hade jobb till mig tors-sön den här veckan och att dom skulle höra av sig. Än är telefonen tyst (om man bortser från hyresvärd Stig). Blir det inget jobb blir det iaf att gå på en lägemhetsvisning klockan 4. Ska vara en möblerad 2:a, någorlunda centralt. Vägarar dock i nuläget att hyra något som har längre än en månads uppsägningstid.

ha de.

ÄNTLIGEN!

Det är bara drygt 2 dagar sedan jag bloggade sist, men det känns som att jag skulle kunna skriva en hel bok om vad som hänt sedan dess. Men jag börjar med det bästa av det bästa:

BÅDE JAG OCH ALEX HAR FÅTT JOBB!
TRS, städfirman som vi var på intervju hos ringde upp oss båda idag och erbjöd oss fast jobb, minst 25 timmar/veckan och 137kr/h. Bäst av allt är att de bara städar på dagtid mån till fre vilket innebär att det lätt kommer att gå kombinera med ett extrajobb. Vi startar på måndag!
Fråga mig inte hur vi kunde få jobbet båda två, för på intervjun sa hon att det bara fanns en ledig plats och att den inte skulle tillsättas för än 1 mars... jag klagar inte...

Jag jobbade lösrdagskväll/natt på den brittiska puben "Three Lions". Snacka om kväll att starta på, hela stället var knökfullt. Jag gjorde mitt bästa att försöka förstå (och höra) mixen av norska, engelska och svenska när folket försökte överrösta livemusiken med sina betällningar. Isch, det var psykist tärande att inte ha koll på nått, men det gav iaf bra med dricks + att jag kommer att få jobba där över den kommande helgen också. Känns som att jag behöver lite inkomster nu efter att ha bott 10 dagar på ett varandrarhem samtidigt som jag slavarbetat på "la belle".
På tal om slaveriet så ska jag dit klockan 7 ikväll och få lära mig hur man stänger. Va fu*k, dom betror mig ingentig på det där stället, men nu känns det lungt för jag vet inte enns om jag kan ta ett jobb där om dom erbjuder mig något för nu har jag ju både three lions (troligast) och TRS.

Vad boendet beträffar har det varit två dagar av berg- och dalbana. Igår ringde det en kille till alex som ville hyra ut en enorm hybel på typ 40m2  (rum i kollektiv), enligt annonsen skulle han ha 6.500kr i månaden. Så jag och Alex pallade ju oss dit för att titta. Jättefint möblerat rum - och vi blev ju genast jätteintresserade, men så när han fick veta att vi var fler än en person som skulle bo där började han fiffla med priset och inte kunde han ringa heller utan skickade sms på sms med alla möjliga fantasipriser, men efter många turer fram och tillbaka har vi allafall lyckats komma fram till en deal med honom om att vi skall bo där resten av månaden för 120kr/pers/natt, vilket är en klar förbättring från 240kr som det kostar här på vandarhemmet och då får vi 10 extra dagar på oss att hitta en riktig lägenhet.

Posetivt är också att vi lärt känna en jättetrevlig tjej från Nyköping som också behöver någonstans att bo, och ju fler vi är som delar på en hyra ju billigare blir det ju också.
Hon räddade oss för övrigt från vandarhemmet och pulversoppa på söndagskvällen då hon bjöd hem oss till sin styvpappa (där hon bor för tillfället) på tacos och så hyrde vi "the love guru" (helt hjärbefriad film - precis vad vi behövde!) och slöade i en riktig soffa - i ett riktigt hus.

Nä, upp och byta om för att slava några timmar och sen ska jag sova min sista natt här på vandarhemmet. JIPPIE!

DNA.

Hittade precis det här fotomontaget i datorn. Upphovsmannen (eller -kvinnan) bör vara min kära syster.
Något säger mig att vi delar en och annan gen? Eller?


Å så va vi bara två. TILLFÄLLIGT!

Idag var min Inkorg tom, unda om det är posetivt eller negativt?

Gjorde precis en äkta "Emma klassiker"; kokade te, satte mig vid datorn och tog en jätte klunk. Varför lär jag mig aldrig att nykokt vatten är varmt och resulterar i blåsor i munnen om det intas för fort efter kokandet?

Vinkade av Anna-Karin på tågstationen klockan 8 imorse - så var vi bara två! Men jag misströstar icke för hon är snart tillbaka och delar lägenhet med oss i detta för dagen mycket blåsiga Trondheim. ELLER HUR ANNA-KARIN?!

Har slavat på "la Belle" i fem timmar idag, börjar få riktig kläm på hur man rullar kebabrullar nu, det är ju bara hoppas på att det leder till en  anställning snart för nu har jag inte råd längre! Piss Orvar!

Efter slaveriet gick jag in på Cubus med en förhoppning att göra om gårdagens bragd, jag köpte ett par svarta vanliga jeans för 49NKR! Fatta, de blir ca 57 svenska kronor! Känns som jag kan ha dom på på jobbet med gott samvete.

Alex har gjort långdag på caféet idag, förhoppningsvis kommer hon hem snart så vi hinner äta middag tillsammans innan jag ska iväg och hälla upp öl på "three Lions".




Mardrömmar.

Nu är det illa. Anna-Karin skriker om nätterna för att hon tror att hon har ormar runt om kring sig och gör hon inte det så tror hon att hon jobbar på ett sågverk när våran rumskamrat snarkar och jag är tydligen inte ett unns bättre för jag yttrar jobbrelaterade ord som exempelvis "serviceinriktad" när jag sover. Börjar det bli dags att ringa en psykolog?

Har varit på "la Belle" idag igen. Jag börjar sakta men säkert lära mig att rulla kebabrullar och skumma "latte-mjölk", känns dock surt att jag fortfarande bara är där på "upplärning" och därför hävdar dom att jag inte ska ha betalt, kan ju säga att jag inte finner mig i det länge till.

Sen blev det inget av "three lions" ikväll, hade tydligen blivit ett schemafel så det ville att jag skulle komma och provjobba imorgon kväll istället.

Alex har tydligen haft en bra dag på sitt nya café, hon blev tipsad därifrån om yttligare jobb hos nån som behövde folk så vi ska dit på måndag efter våra intejuver på "little London".

Jag tror att vi sakta men säkert börja komma fram till ett beslut om att börja se oss om efter en lägenhet här i Trondheim, det känns endå som att om man frilansar lite nu ett tag så kan det leda till att man får rätt mycket jobb i slutändan. Anna-Karin däremot tar tåget hem imorgonbitti, men vi misströstar inte för det för hon kommer tillbaka om hon får något av alla de tusen jobb vi sökt, hon vill bara inte gå runt här i Trondheim och vänta medans pengarna tickar iväg - kan ju vara rätt klokt.

Nu ska jag iaf ta och lägga mig och hänge mig lite åt min älskade trea i Stig Larssons mellenium-serie, har alltid tänkt att de böckerna bara är överskattade men nu har jag läst två och en halv bok och längar hela tiden efter att få öppna upp den på nytt.

Aja, natti natt.

Kyligt.


Detta har hänt idag:

Stan har frusit till is, så alla energi har gått åt till att hålla sig varm.


Vi promenerade runt halva jäkla Trondheim på jakt efter DHL´s lager. Det enda vi fick ut av den promenade var att vi förfrös händer och fötter.

Jag åkte iväg på en en timmes lång intevju hos städbolaget TRS och fick svara på frågor som "Vad är kvalite för dig?", "Vad gör du om du får klagomål av en kund?" och "Hur ska vi minska sjukskrivningarna?" - Tur att man kan ordbajsa lite.  ;)
Men iaf så dröjer det ett tag innan jag vet om jag får jobbet eller inte. Det är i nuläget en tjänst som skall tillsättas och vi alla tre är ju kallade dit på intevju.

Alex har blivit erbjuden att provjobba på ett café imorgon.

Så nu får vi se vart det leder. Jag och Alex blir iaf kvar tills nästa vecka, A-K överväger att åka hem till helgen och avvakta.


Nu ska det ätas kötbullar sen blir det väl att försöka fördriva tiden fram till klcokan 9 då jag ska tvinga alla på vandrahemmet att titta på "de halvt dolda" på svt1 då det bara finns en TV här! haha.



Oh, mama.

Dagens bästa:
Alla vi tre har blivit kallade till en arbetsintervju imorgon - hos ett städbolag!
Drömmen vore att få det jobbet, då det förmodligen är hyfsat betalt och arbetstider som gör det möjligt att kombinera med extra jobb.

Däremot känns det som att båten snurar lite väl mycket för min del. För det här har utöver intervjuinbjudan hänt sedan igår:
Spenderade förmiddagen på "café la Belle", min enda uppgift var att titta och lära. Men känner sig som ett fån när man går ordinare personal hack i häl i flera timmar utan att göra ett förbannade dyft. Men iaf "café la Belle" serverar baugetter, sallader, pizza och kebabsallder. Som det ser ut nu vill dom att jag ska gå på "upplärning"  utan lön i 2 veckor (eller tills dom tycker jag kan det) och då får jag själv betämma hurvida mycket jag vill vara där. Tycker själv att två veckor utan pengar känns som en väldigt lång tid! Har iaf bestämt mig för att gå dit en stund i morgon också, men tänker inte lova någon någonting i det här läget.

När jag gick från Belle vid ett stack jag in huvudet på några resturanger helet inställd på att få ett nej men endå tvinga på dem ett cv. Efter två nej så fick jag syn på en engelsk fotbolls pub, och klev in där med lika negativ inställning som tidigare. I baren möts jag av ägaren, en tvättäkta britt - inte ett ord norska ploppade ur den munnen! Så jag la ut min standard replik om att jag söker ett jobb (på min vackraste svensk-amrikans-australiensk-britt engelska) och får svaret "yeah, sure, can you work on Friday-night?". Oh, jäklar - jag måste att sett ut som ett gapade fån, så förvånad som jag blev. Men iaf nu ska jag alltså jobba där på fredag och så babblade han om att jag kunde få jobba typ halvtid resten av månaden och sen kanske gå upp på fulltid i februari. Men jag vet inte nu heller, jag har lärt mig att inte lita på resturangbranchen, så här har jag inte heller lämnat något löfte, bara att jag kommer på fredag!
Allt handlar ju om hur det går för Anna-Karin och Alexandra också, för det finns inte en chans i världen att jag skulle ha råd att stanna kvar här själv (vilket jag inte heller vil!).

Så nu står jag i ett sånt läge att jag inte riktigt vet vad jag skall göra av eftermiddagen. Kanske jag borde ringa på lägenheter. Men kan jag det? För ha jag någon att dela den med? A-K och Alex är fortfarande ute på stan och delar ut cv:n.
Aja. det får bli finn.no för en stund.

Helt slut.

Två dagar och 30 cv:n fattigare har jag kanske fått ett litet napp - och jag kan inte betämma mig om det är bra eller dåligt. det är ett litet café/kebabställe som vill att jag ska komma och provjobba hos dem några timmar i morgon förmiddag, självklart skall jag dit och testa men de kan bara erbjuda helgjobb och om jag ska gå runt i den här staden behöver jag något stabilare - men iaf är det ju en början.

Sällan och aldrig tror jag att jag haft så intesiva dagar som våra två dagar här i Norge har varit. Igår ställde vi klockan på 07.00 och direkt när arbetsförmedligen NAV öppnade steg vi in genom dörrarna och fick direkt hjälp av en hyggeli karl, han tipsade oss om vart vi kunde hitta lager att söka jobb på och bekräftade det faktum att enda sätett att få ett jobb är att gå runt och dela ut cv:n på butiker, caféer, restauranger och hotell. Efter det tog vi en buss ut till ett köpcenter som omgavs av en massa lager. Det tog oss hela dagen att gå runt där och försöka le och dela ut cv:n. Efter en miljon nej fick vi god respons på ett cykellager, de ska ringa senare i veckan, så håll en tumme! Kvällen gick åt att leta lägenheter på internet - det verkar som vi får vara beredda att punga ut 8000 kr/mån för boende, huvva, men får man ett bra jobb så går det ju!

Idag har vi forsatt att le och skaka händer och lämna papper - hitills har det gått åt 30 cv:n!
Vi har också varit och tittat på en jättemysig lägenhet - eller mera typ friggebod, m sovloft. Pytteliten men fullt utrustad för 7500kr/mån, vi får se om mäklaren hör av sig. Så håll en annan tumnme för att skaer och ting sker i rätt ordning, första få jobb .- sen få lägnhet.

Nu är jag helt utpumpad , men innan jag slöar ska jag registera mig på hos lite bemanningsföretag och kolla finn.no igen!


Nya äventyr.

Jaha, då var man här då. TRONDHEIM - staden som antingen skall komma att bli mitt hem eller mitt hat för det kommande månaderna här framöver.

Jag, Alexandra och Anna-Krain har sökt oss hit med förhoppningen om att kunna hitta ett jobb (eller två!), samt ett litet krypin någonstans (vilket jag tror är den stora utmaningen). Folk har tidigare sagt att det ska vara hur lätt som hellst att få en anställning, men nu har ju den finansiella krisen även nått Norge. Så vi får väl se - vi ger det en vecka av intensivt sökande.

Iallafall så startade vi hemifrån klockan 9.45 imorgon. Buss till Östersund där Louise och Emil mötte upp för en lunch på stan, sedan tuffade vi vidare med tåg hit. Enligt google maps skulle det vara 1,8km mellan tågstationen och hostelet och det skulle ta ca 25 minuter att gå, vi kan nu konstatera att den beräkningen inte tagit hänsyn till att jag packat ner hela mitt liv i den störasta resväska man kan hitta (så tung att handtaget gick av näör jag skulle lyfta den ombord på tåget), det tog ca en timme och väl framme badade vi i svätt... funderar lite över om det inte hade varit klokt att ta en Taxi endå.

Nu känns sängen som att den hägrar för imorgon blir det att ge sig ut tidigt och orientera sig lite innan sökandet kan ta sin början.

Håll en tumme för oss!

RSS 2.0