Röbäck en kylslagen onsdagskväll.

Sitter och försöka reda ut lite statistiska begrepp inför "mini-provet" på fredag, men som valigt kom jag av mig. vad har hänt med all min tidigare studiedisiplin? Den tycks vara som bortblåst! Varför är det så? Jag skyller på det faktum att nästan all pluggning sker på datorn numera och därför finns det mycket mera distraktionsmoment, problemet kan ju inte ligga hos mig personligen - alla motgångar beror på yttre omständingheter och alla medgångar beror på innre omständigheter ("Det fundamentala attributionsfelet - Kellys attributionsteori)!
I allla fall, vad jag halkade in på var att jag började läsa gamla blogginlägg och då framförallt dom inlägg jag skerv i slutet på december som behandlade framtidsångest och att börja studera på läkarlinjen eller inte. Två månader har snart gått sedan jag tackade nej till min livs chans. Och vet ni vad? So far har jag inte ångrat det en nanosekund. Jag ser läkarstudenter med ringar under ögonen, sitta böjda över tjocka obegripliga böcker samtidigt som jag trallar runt och efter några timmars föreläsning om dagen har jag massor med tid över till annat! Och för första gången någonsin känner jag mig hyffsat säker på att det är det här jag vil hålla på med! En sten har lättat.

För övrigt är Umeå just nu en otrevlig plats, termometer vill inte gå varmare än -20 och därför har jag idag strejkat från både träning och socialt liv då jag efter föreläsningen som var slut elva tog bussen hem. Jag somnade på soffan och sov säkert två timmar och efter det har jag inte åstakommit något annat än att jag fått tiden att passera.
På något sätt känns det som att jag (och Linn!) frös tillräckligt på igår. Jag var föreläsningsfri hela dagen så vi betämde oss för att ta en eftermiddag på stan, så långt var allt strålande, men så får vi för oss att jag ska äta tillsammans med hon och Fredde hemma hos dom på ön. Och ja, det var lika trevligt som alltid! Problemet vara bara att vi promenerade ner dit och i stan kändes det inte så kallt, däremot innan vi var hemma hade temperaturen sjunkit till -24 och mina tår var helt borta, proböemet är ju att deras hus står helt off så det går inga bussar så efter middag var jag tvungen att göra ett val, ge mig ut igen i denna vannsinniga kyla, med 100% garanti för att förfrysa tår och fingrar, eller inta den berömda soffan, vilket jag lovade att det skulle vara slut med så fort jag fick lägenheten. Så bra gick det med det... det blev inkvartering, återigen. Usch, vad jag står i skuld vad det gäller mat och husrum!

Imorgon blir det föreläsning igen, "medvetandet", sen väntar fika och bio tillsammans med brudarna!

Dagen då jag blev slagen, trångsynt och konservativ.

Alina har bokstavligen bankat skiten ur mig. Nej, vänta inte helt bokstavligen - Hon har slagit mig som tusan, men skiten stannade i kroppen! Alltså; vi har varit på Punsh out tillsammans. Troligtvis det jobbigaste jag gjort på MYCKET länge...

Jag gjorde precis ett personlighetstest på internet. Det baseras på "big-five" teorin som flitigt används av beetendepsykologer. Teorin behandlar fem personlighetsdrag som anses vara det dom viktigaste för den totala personligheten hos en individ dvs. hurvida man är extrovert eller introvert, hur mycket man bryr sig om andra (agreeableness), hurpass emotionellt stabil man är, om man är välorganiserad (conscientiousness) och om man är öppen för nya upplevelser. Lägst fick jag på skalan "oppenness to new expirience", endast 7%. Jag citerar "Personer med låga poäng tendaerar att vara trångsynta, ha ordinära intressen, ha svårt att fånga nyanser, slutna och konservativa" - Så då vet ni det, bäst att inte komma med förslag om att hitta på något eller förvänta sig att jag vill göra något nytt, jag är tydligen inte riktigt lagd åt det hållet, jag föredrar att trampa på i samma trygga hjulspår och gud nåde om jag måste ändra på en åsikt av någon anledning!
Högst poäng fick jag på "Conscientiousness", 95%, då ska man tydligen vara noggrann, duktig på att arbeta och pålitlig...


Prova själv: www.outofservice.com/bigfive/

Det här med diciplin.

Hur kommer det sig att man ALLTID kommer på så många andra saker man bara MÅSTE göra när man sätter sig och ska plugga? Jag skulle precis ge mig i kast med olika personlighetsterorier, försvarsmekaninsmer och sterotyper. Men vad händer? Jo, nya mail att svara på, bloggar jag inte läst sedan igår(!) och meningslösa tidningsrubriker att läsa. Jag måste skärpa mig; första tentan nu på fredag, lite jobbigt då jag inte har en blekaste aning om vilken nivå jag bör lägga mig på för att klara den. Målet är att slippa omtenta, i övrigt skiter jag fullständigt i hur det går. Jag tycker att jag börjar uppnå mitt mål, att ta reda på lite mer vad jag är intresserad av och vad jag vill göra nästa år. Hittills är psykologin lika intressant som den var dag ett, dock så vet jag inte om det är den kognitiva delen eller den rent psykologiska som fångat störst del av mitt intresse. Tur att det är några dagar månader kvar innan man skall söka för höstterminen, har dock till min stora förfärelse insett att jag nog måste ge mig ikast med ytterligare ett högskoleprov om jag ska ha chans på psykologprogrammet, så det är väl bara att anmäla sig. bajs!

För övrigt är jag nu officiellt Röbäcksbo, skrev mig i Umeå kommun och täcknade hemförsökring i slutet av förra veckan. Jag kan ju trösta mig med att jag fortfarande är västerbottning iaf!

Nä, nu PERSONLIGHETSTEORIER. 

Och ja, jag ska fota i lägneheten och lägga upp, men inte just nu. Den har sett sina bättre dagar så att säga...

Färdig!

Tro det eller ej men efter en helg av samlande, städande och plockade så är jag nu officellt inflyttad; inte en enda flyttkartong/väska/kasse är ouppackad och redan nu börjar min lilla våning här i Röbäck kännas som hemma. "Hemma hos Emma" - Hur ska det gå? Kommer jag att klara av att anpassa mig till ett liv där mina tillhörigheter inte är utspridda i olika väskor som jag kånkar från A till B och sedan vidare till C och D? Only time can tell...
Just nu njuter jag iaf.

Jag njuter däremot av den jäkla förkylning som slagit mig med enorm kraft, inte heller njuter jag av det faktum att hallen är full av kartonger med förre boendens tillhörigheter som han "glömt" att packa ur skåpen, skämes! 

Resen av veckan skall jag ägna åt tenta-plugg samt att med ljus och lyckta leta reda på den perfekta matten både till mitt "vardagsrum" och mitt sovrum!
Nu; Engelska och "Where Are You Going Where Have You Been? av Joyce Carol Oates.

RSS 2.0