Njuter.

Solen lyser och jag kokar efter en dag pa bryggan.Och vet ni vad? Jag njuter mer an nagonsin. Al;t ar sa mycket roligare nar det ar sa har, jag ar mer motiverad att undervisa, barnen ar mer motiverade och vill facktikst vara i vattnet. Det ar underbart! Har min forsta lediga dag fran klockan 9 imorgonkvall tills midnatt pa onsdag, vet inte riktigt vad jag skall hitta pa annu, det hanger lite pa de andra, maste liksom hanga med dit det finns nagon som kor (maste vara 21 for att fa kora ett campfordon, orattvist!)

Snapping turtle.

GRATTIS pa fodelsedagen lillasytser! Ville verkligen ringa men kom inte ifran idag!

Har precis lamnat min stuga for kvallen, och vi gor framsteg, forsta kvallen som ingen av tejerna gratit av hemlangtan! Woho! Det ska jag fira med att spendera min lordagkvall i Conway, synd att det bara att dunki'n dounuts och McDonalds som later oss barn in pa lordagskvallar. Kanns sa himla konstigt att plotsligt inte fa komma in nagonstans har. Hemma har man ju kunnat ga ut i nastan tva ar... aja, det skulle vara logn att saja att jag lider av det.

Camp blir bara battre och battre for var dag, saker borja flyta som det ska, jag kanner att jag vet vad jag gor nar jag haller lektioner m.m. Ar dock totalt utmattad just nu, men imorgon ar det sondag och jag far sova till 10 (skillnad fran att ga upp 6.30) och sen far jag mitt forsta lediga dygn fran tisdagkvall till onsdag midnatt, da ar det 3 veckor sedan jag var ledig sist. Eller iof hade jag 6 timmar ledig forra lordagen.

Hade besok av en enorm (tank storlek wokpanna) skoldpadda ute vid bryggan idag. Lena fick spel och borja peka och skrika vilket ledde till att barnen kom upp ur vattet som kanonkulor, ganska rolig syn ma jag saga.

Dags att aka. ha de.

Tisdag.

Idag har jag lyckats ha min forsta ordentliga simlektion, tranade crawl och jag ar inponerad, barnen ar duktiga.
Just nu loper barnen amok utanfor fonstret, tisdag ar namligen "candyday" och alla far ga och valja en godisbit. Sjalv har jag atit choklad sa att det snartkommer ut genom oronen.
Egentligen ska jag vara i min stuga nu ha ha "rest-hour" men alla mina "barn" ar ute pa kanotutflykt hela dagen, inte mig emot, tror jag ska passa pa att ta en tupplur.

Igarkvall nar barnen somnade rymde vi in till Conwell, bara for att fa komma bort en stund. Donken var dock det enda som var oppet... smallar man far ta.

Barn.

Tankte lagga upp lite bilder, men datorn har fatt sirap i systemet, sa den orkar typ inte enns med att man skriver sa jag orkar inte utmana odet, far ta det senare.

Har ledig aktivitetstimme nu. Har precis haft min forsta simlektion pa egen hand. Och jag ar inte stolt. Kannde mig som Hitler, hade en elev pg.a att alla maste testas innan de kan sattas in i en grupp pa deras niva och idag var det bara en 10-aring pa niva 4. Fy, hon hackade tander redan innan han kommit i vattnet (regnar idag ocksa!) och nar hon val var i fros hon sa hon var bla. Kollade av vilka simsatt hon kan och inte sen lat jag henne sitta och varma sig pa land, hur kul var den lektionen for henne tro? Hoppas inte simningen ar forstord for henne resten av sommaren.

"Opening day" igarblev verkligen nagot for sig. Formiddagen bjod pa bra vader da alla barn anlande (samtliga med minst tva stora trunkar var!). Det borjade regna lite smatt under lunchen och under vilotimmen (da vi som tur var befinner oss i vara stugor) drog VARLDENS STORM in, det ar nog den kraftigaste stormen jag varit med om. Den drog ner massor med grenar och kvistar fran traden, brot en stor tall ute vid vagen och regnet oste ner sa kraftigt att det sprutade vatten genom vaggarna pa stugorna. Som tur var varde det bara cairka en halvtimme,men vi var tvungen att hitta pa innomhusaktiviteter for hela eftermiddagen, stackars barn!

Jag har hittills valdigt mysiga flickor i min stuga. Var lite hemlangtanstarar nar vi gick och la oss igar och jag fick sitta uppe och trosta en timme i natt... sant som hander.

dags att ga ut i regnet och ner till sjon och undervisa. ha de!

Shopping.

Har kollat in outletsen idag, och jag ar inte besviken. Lite synd att jag var tvungen att kopa vissa spesifika saker och inte kunnde shoppa loss pa alla fina klanningar och linnen. Gjorde nagra riktiga fynd anda, en adidas ziphood for 11 $ dvs. ca 70 spann, hemma skulle jag ha fatt betala 600, minst. Kopte en randig sot bikini fran quicksilver for 30$ (180 kr), fynd! I ovrigt var det lite trakigare, gra adidas mjukisar, solbrillor, vita shorts att ha pa sodagar (obligatoriskt!), pyamasbyxor for 2 $ (RIKTIGT oranga!), en regnponcho och en vattenflaska. Men det kanns helt klart battre nu, nu kanske jag faktiskt kommer att kunna overleva den har sommaren aven om det inte ar stralande sol. Annu battre blir det om en dryg vecka for da kommer alla Waukeela klader jag bestallt dvs. en mjuksdress, ett par sportshorts och raggsockar. Och det har blev inte ett materialistikt inlagg...hah!

Namen helt arligt kanns livet typ 1000 ggr battre idag an igar. Kanns som att jag har ganska bra koll pa morgondagen, har planerat lite lekar for att kunna halla mina campare i "bugnest" i full gang tills den offesiella campstarten klockan 12.

Nu ska jag ga ner och se en film(kommer nog somna) och sen krypa i sang for att ladda for morgondagen. Puss!

Hemlangtan.

Ha en liten svacka ikvall. Vet inte om det beror pa att vadret fortfarande ar daligt (hade varsta stormen som passerade idag),  att jag ar trott, att jag har tvingas ha sama troja hela veckan (har bara en varm och den ar JATTE aklklig nu!) eller om det ar vetskapen om att det firas misommar dar hemma i avlanga Sverige. Sistuationen blev inte haller battre utav att jag efter avsluat jobb for en timme sedan gick upp och halsade pa Tacha i "treehouse" och misade att i stort sett alla andra drog i till stan. JAG VILL OCKSA TILL STAN!

Nu har jag fatt ur mig det daliga. Nu kan jag prata om allt annat. For faktum ar att jag trivs jatte bra har nu nar tva veckor har passerat. Det jag njuter mest av ar att jag traffat sa manga  intressanta  och vanliga manniskor och jag har redan borjat skapa mig riktiga vanner ur denna sammanforda klump av mannskor med olika nationaliteter och erfarenheter.

Hittills ar jobbet ocksa jatteroligt. Idag har jag mest jobbat med att fa stugan fardig, ritat poster (vilken jag ar riktigt stolt over) och gjort namnskyltar till mina 4 10-aringar.

Pa sondag smaler det, det ar da dom gor entre vara campare. Jag ar nog lika forvantansfull som jag ar nervos. for ju mer denna vecka har gatt ju mer har jag insett vilket anvar det har jobbet verkligen ar. Jag har ansvaret ora att dom har barnen under 4 veckor av deras sommarlov, jag ska finnas dar som vuxen i alla situationer. Jag ser ju mig sjalv som barn fortfarande juh.

Imorgon har jag min forsta lediga dag. Det kanns helt fantstikst bra, jag ska aka till Conway och shoppa loss pa outleten dar sa att jag kan sanda ivag min skitiga troja till tvatten, sa det blir nice!

Nu vill Sam ha tillbaka sin laptop (varfor har jag inte en egen dator har?, dumt!)  See yaa!

Installt.

Ska ivag pa en minikanot utflykt om ca 5 minuter, ska bli kul att se att lite av naturen har  kring. Vadret ar fortfarande inte helt topp, men det regnar atminnstone just nu.

Tisdagkvall daremot slatregnade det hela kvallen, vi tog oss till Portland och in pa baseballen for att strax dar pa fa veta att de var tvungna att stalla in p.g.a vadret. men men, jag fick ju iaf se en riktig basball arena och ata like amerikansk snabbmat. Kvallen blev inte sa tokig iaf for istallet drog vi pa bio och sag "sex and the city"- helt klart att rekomendera.

Vi tog aven en svang forbi Phil's (camp director) hus, tydligen far vi anvanda vaning 3 i det huset under vara lediga dagar om vi vill- I don't mind! En knigsize bed, tva vanliga bekvama sangar en baddsoffa, badkar, riktig toa, varme m.m! Lyx i tider som dessa vill jag lova!

Kanoterna kallar.

Blixtar och dunder.

Sag lite sol i morse och aterfick hoppet.. Tyvar varade det inte lange for nu ar vardens askovader pa vag in over lagret. TYPISKT!

Om 20 minuter ska jag dansa magdans-det lar bli en syn for gudarana. Sen klockan 5 bar det av om Portland och Baseball, tyvar 90% chans for regn dock, men jag ar enda exhalterad.

Skrammande.

Ibland blir jag nastan radd, for har finns sa manga saker som ar sa likt Sando

1. Vi ar i stortsett bara tjejer.
2. Det ar mitt i ingenstans.
3. Hon som ar  ansvarig over stugorna (boendet) kallar sig camp mom.
4. Campdirectorn har vitt skagg pratar langsamt och slutar ALDRIG nar han val borjat prata.
5. Sakerhet diskuteras konstant
och en massa massa mer som jag inte kommer pa just nu....

Forutom skramselhickan sa dagen varit helt okej. Jag ar helt slut i huvudet, vi har gatt igenom allt fram lekstionsplanering, kvallsrutiner, stadrutiner till Waukeela sanger. Har aven gjort campets simtest, 10 langder simmning och 10 min vattetrampning, undrar vad det gjort om jag misslyckats? Fast jag maste tillagga att jag inte kande mig sarskillt motiverad for det regnar fortfarande, det ar typ 18 grader (jag gar runt i langkalsonger) och vattnet har annu inte uppnat "sommartemperatur". Om det inte sker en stor forandring snart kommer detta att bli en riktig kall sommar.... Burrr!

Ben & Jerry's

Det regnar, regnar och regnar vilket leder till att allt blir fuktigt och vagrar torka. Detta + att jag var valdigt trott fick mig att ga in i en riktig "en-timmes-depp" efter lunch idag, krop ner i sangen och tyckte synd om mig sjalv. Men nu har jag hamtat mig (Aven fast varmen inte atervant annu). Har precis atervant efter en tur till forst Ben & Jerrys for att ata lite av varldens basta glass (Gissa om den stackars killen i kassa fick lite stressigt nar det plotsligt rasade in 40 tjejer i glassbaren) och sedan Walmart, kopte en vattentat klocka som skulle ha kostat 11.86 $ men jag fick den for 7.95 $ av nagon anleding, I don't mind!

Ser mest fram emot torsdag nu, da ar det Baseball som galler. Woho!

Nu blir det lite spel och sen sangen.

Puss. Saknar er.



Pre-camp.

Pre-camp har officiellt borjat, det ar nu allt skall forberedas for att kunna ta emot barnen. Hela dagen idag har varit fullspackad med information om allt mellan himmel och jord. Jag kommer nog inte enns ihag halften...men det loser sig val. Jobbar aven pa att forsoka lara mig namen pa alla i personalstyrkan, lattare sagt an gjort. Gott om internationellt folk: 2 svenskar, 2 fransyskor, 2 tyskar, 2 israeler, 2 australienare och en hop med britter, det blir gott om roliga sprakmisstag. Jag har balnd annat yttart meninegn "I have a nipple in my face", men nej, jag har en finne i ansiktet och ingen brostvarta, jag lovar!

Grejade provet igar sa nu ar jag en akta Water Saftey instroctor for am. roda korset, hoppas att det gar att applicera pa nagot vis hemma i Sverige sen.

Ar riktigt trott nu, funderar pa att ge mig av mot sangen, har lite svart att slita mig fran den korniga VHSen som vi tittar pa och jag tror att det kommer att bli en kall natt igen, iforgar var det bara 5 grader och vi har som sagt inga fonster..... jag fros en aning! hum.


Water saftey

Det har skrev jag igar men av nagon anledning publiserade jag det inte, sa jag gor val det nu istallet!

Allt ar tackt av klibbigt gult pollen och jag ar trott- i ovrigt leker livet.

Har helt klart anpassat mig till livet i ingenstans, mascaran ligger orord, jag gar runt i linne och friluftshorts, jag marker inte langre alla insekter och toaletterna kanns plotsligt rena.

veckan har helt klart varit tuff. Gar en kurs som hos amerikanska roda korset for att bli  Water saftey instroctur,  fran klockan 8 till klockan 4 varje dag den har veckan. Bra blandning mellan teori pa land och praktik i vattnet, lite less pa att alltis vara blot och frysa dock (mate val vanja migtill sommaren). Har fatt mig nagra overraskningar pa vagen bl.a att det tydligen finns 6 simsatt... synd att jag bara kan 4, haha!

Hittills har jag akt i till Conwell varje kvall, tagit en kaffe har, handlat pa wallmart, igar spelade vi biljard och dart, var jag inte oslagbar sa sag?

Ser fram emot kvallen med spanning, det kommer 15 nya internationella ledare ikvall.

Oj! middagsklockan
skriver mer sen.

Framme.

Vart ska jag borja?

Jag har haft helt fantastiska dagar i London. Pa torsdagen tog jag en riktigt lang promenad i Hyde Park. Verligen en vacker och ren park, trotts alla mannskor kanns den anda pa nagot vis sa lugn och tyst. Kanske ar det kontrasten fran Oxfordstreet shoppingtrangsel som gor det. Pa kvallen hade jag och Linn lagenheten for oss sjalva, at gott och pratade om allt mellan himmel och jord, efter 12 nagongang tog vi oss ut och spanade in nattlivet i London lite, den har gangen lyckades vi battre an tidigare.

Fredagen bjod forst pa en lang och skon sovmorgon (Telefonen vackte oss efter 12) och sen gav jag och Linn oss ivag till Brittish museum. Vad ska man saga om det da? Haftigt, dar finns verkligen allt fran alla mojliga delar av varlden. mest fasienerad blev jag nog enda av mumierna och utstallningen om hur man hanterar sjukdomar och liknade i olika kulturer. Enda problemet med muset ar att det ar sa stort sa att det ar helt omojligt att uppleva under en dag sa vi gick darifran utan att sett allt. Pa kvallen akte vi ut till Camden (typ jordens mest alternetaiva stalle, jag alskar det!), planen var att ata gott pa nagon pub, men det var sa himla mycket folk overallt sa det slutade med att vi blev sa hungriga att vi fick noja oss med natt asiatiskt snabbmatstalle ur den samre kategorin, tur att det ar sallskapet som raknas!

Val tillbaka i lagenheten hann jag sova tre timmar innan det var dags att ge sig av mot flygplatsen. Och efter en lang och ganska problemfri resa landade jag Boston idag klockan 13.10.

Sa nu har jag alltsa natt Waukeela. Hittills ar vi 9 (av 60) ledare pa plats, och mitt huvud kanns redan som potatismos da jag hela tiden tvingas anstranga mig i att hinna med i engelskan, och da ska jag namna att det inte bara pratas amerikansk engelska utan aven brittisk, australiensk och tyskengelska har. puh!

Haller stallet mattet da? hum, lat oss saga att det finns en del att stada under pre-camp, samt att det ar en hel del som jag fran lilla rena Sverige maste vanja mig med. Men nog ar det uteliv alltid, stugerna har endast myggnat (vilket jag inte skulle vilja vara utan har!) som fonster och de flesta mobler ser ut att ha varit med ett x antal ar, for att inte tala om vaggarn (som man far klattra pa!) dar det finns namn tillbaka fran 60-talet.

De flesta har akt for att handla lite ikvall men jag ar helt slut och ska nog bara ga ner till stugan och krypa i sang, det ar ju trotts allt 21 tinmmar sedan jag sov dom dar tre timmarna hemma hos Fredrik och Linn.

Nattii.

Tillbaka i London.

Nu har det borjat- Aventyret! Jag gav mig av hemfran klockan tjugo over 5 igar morse, pappa raddade mig fran en strulig nerresa genom att gora en akutinsats for det strejkande datorerna pa flygplatsen pa morgonen, det ar da man marker att man kommer fran en byhala, haha! Aldrig forr har det varit sa vackert att flyga strackan Vilhelmina-Sthlm, det var inte ett moln pa himlen och jag kunde se hela mitt Vilhelmina med fjallkedjan i backgrunden! Val framme pa Arlanda tog jag flygbussen in till Sthlm dar jag at lunch pa kulturhuset med en myckat solbrand och blond Alexandra. Roligt att hora (Vad jag alskar att skriva utan svenska bokstaver!) om vad dom har haft for sig under sina fyra mander pa resande fot. Deras senaste destination var just USA sa det var extra kul att fa veta lite om vad hon tyckte om hamburgarnasrike, fick iaf inte hora nagot som skulle kunna fa mig att angra mig. 

Efter 3 alldeles for korta timmar (vi skulle behova minst en vecka for att prata om allt!) fick jag lova att ta flygbussen tillbaka igen till Arlanda, for att flyga vidare mot London. Allt flot pa helt otroligt bra, vi var till och med en kvart tidig till Heatrowh (tydligen nagot historiskt). Dock han verkligheten ikapp mig lite nar jag satt pa taget senare och insag att jag inte kommer att se Sverige pa over 15 veckor, men Fredrik motte upp mig pa Paddington station och da kandes allt lite battre. Linn hittade vi at i Bayswater och vi kopte med oss god mat och drog hem till deras lagenhet och myste och snackade om allt mellan himmel och jord langt in pa sena natten. Jag verkligen njuter av att vara har och just nu har jag ingen storre lust att aka vidare redan pa lordagmorgon.

Idag jobbar Linn sa just nu sitter jag och Fredrik vid varsin dator pa ett ett trangt och varmt intenetcaf'e och stor oss pa det samsta internet nagonsin! Fredrik sticker snart ocksa pa jobbet sa da tankte jag ut och vandra runt i hyde park och sen laga middag tills linn kommer hem sa kanske det blir utgang ikvall.

Lev och njut! 

Snart.

Jag har haft en jättebra helg på precis aldeles lagom nivå, hela Vilhelmina levde party både fredag och lördag, något som jag inte vara så upplagd för, istället betraktade jag det hela från bilen, ack så trevligt det med!

Nu har den kommit, VECKA 23 - Veckan då allting börjar röra på sig. Om två dygn har jag kommit till Arlanda och troligen sitter jag på flygbussen för att åka in till Sthlm och äta lunch med en nyhemkommen jordenruntresenär (läs: Alex) för att sen vid 1 snåret åka tillbaka till Arlanda och ta planet mot heatrowh och London. Sista dagarna hemma ska jag fylla med att försöka träffa så många som möjligt, springa lite ärenden och framförallt PACKA. Jag njuter verkligen av tillvaron just nu, det känns verkligen precis rätt att åka nu. Jag är inte sådär trött som jag varit när jag jobbat i vinter och jag känner att jag har varit ledig precis tillräckligt länge. Jag börjar bli sådär lagomot rastlös, det känns liksom som att jag för en gångs skull hunnit med allt det där som jag tänkte att jag skulle hinna med innan avresa.

Ny look.

Gör tappra försök med att sätta lite personlig prägel på bloggen. Börjar bli ganska nöjd men när jag börjar med sånt här kan jag aldrig sluta, jag ser hela tiden saker som går att ändra på. Just nu stör jag mig mest på att det är någrs texter som det blir ett mellanrum mellan som jag inte lyckas fiffla bort, typiskt!

RSS 2.0