Långdag.

Åkte ner på "byn" strax efter 11 i förmiddags för att träna och kom precis hem igenom dörren igen, 14 timmar senare. Det är vad jag kallar marathonpass det! Skämt åsido (Värsta uttrycket någonsin!), tiggde till mig lunchmackor hos morfar när jag var klar på träningen, blev kvar i solen där rätt länge, när jag väl bestämde mig för att åka hem ringde jenny och frågade om vi inte skulle ta en mjukglass, vem kan motstå ett sånt erbjudande, våffla m. mörkt chokladströssel, mumma! Genom att spela lite ensam och övergiven lyckades jag även tigga till mig lite middag hemma hos henne. Men tro på tusan att jag fick jobba för det, vi rullade och stekt kötbullar av drygt 1,5 kg färs, tog över två timmar! Middag blev TV, Tv blev till att hjälpa jenny med matten och helt plötsligt var det ett nytt dygn.

Fasiken kanske jag börjar lära mig hur man gör när man är ledig...

Ambassadbesök.

Hemma igen efter min livs kortaste och mest långtråkiga sthlm-resa. Flög på tisdag kl.15.45 från Vilhelmina och kom fram till Arlanda 17.05, flygsjuk nanting! Fy fläsk, det vill jag inte vara med om igen. Ägnade senare halvan av flyresan åt att sitta och stirra på den där minimala spypåsen som finns på planet och tänkte panikartat; "Den räcker aldrig" (slapp dock undersöka saken närmare, tack och lov!). Väl framme i sthlm tog jag först flybussen sen tunnelbananan, balansnerven var dock fortfarande rejält påverkad så jag hoppade av vid Globen bara för att få promenera den sista biten hem till Krillan där jag spenderade kvällen med att flippa runt på TV (såg bla. klassikerna 9 månader med Hugh Grant).

På onsdagmorgon begav jag mig av mot ambassaden, en byggnad som inte gick att missta sig om. I Ambassadekavarteret ligger en massa små gulliga tegelhus som fungerar som ambassader för diverse länder + ett högbevakat fort med miljoner beväpnade vakter - den amerikanska. Först fick jag köa utanför för att sen bli passera genom säkerhetskontroll och metalldetektorer för att sedan bli slussad in till en reception där jag lämnade in mina papper, efter det fick jag sitta ner och vänta för att sen bli uppropad till en lucka där jag fick lämna fingeravtryck samt att hon ställde två frågor: 1. Vad ska du undervisa i? 2. Vem betalar? (Saker som f.ö. står i dokumeneten som jag lämnade där!) På väg därifrån gick jag inte direkt mot dörren utan siktade in mig på toan istället, gissa om vakterna bevakade vart enda steg jag tog! haha, undra om man inte blir paranoid av att ha ett sådant jobb? Väl ute därfrån försökte jag verkligen övertyga mig själv om att det var meningsfullt att åka dit, men jag är fortfarande inte övertygad.

Resterande timmar spenaderade jag i Sthlm-stad, inhandlade en ryggsäck, två BH:ar, ett par shorts och ett par 3/4 byxor. Hittade till min stora besvikelse dock ingen bikini.
Landade hemma igen klockan 20.15 igår, ett dygn och  3,5 h senare.

Nu är det bara 6 dagra kvar till avresa, känns verkligen bra för nu gör jag inte mycket annat än att jag går och väntar. Ska försöka få bort lite tvätt idag så kan jag börja packa lite smått i helgen, förstår fortfarande inte hur jag skall få ner allt jag behöver i ryggsäcken, men vill man så kan man heter det ju!

Flyga igen.

Lördagen blev mer än lyckad. Massor med god grillad mat, härligt sommrig fruktsallad, godis, gott rött vin och framförallt underbara tjejer! Förutom mat blev det kubbspel (vilket jag och Nathalie regerade!) och Eurovision. Kvaliten på festivalen tåls väl att diskuteras, känns inte riktigt som att jag delar musiksmak med östländerna ;) Jag drog då mitt strå till stacken genom att slänga iväg en röst till Danmark och en röst till Tyskland (ni vet dom med skägg, en uppblåsbar jordglob och en golfbil!). Jag betämde mig iaf för en sak; Björn Gustavsson är MIN, och jag skiter i att jag får konkurera med alla Sveriges fjortisar om honom. Han har allt; humorn, looken... ja, allt.

På Söndagen tog jag först en promenad med pappsen ner till Farmor på hennes trägårdstorp, härligt att sitta upp efter solskensväggen och njuta av lugnet. Senare på kvällen tog jag och Jessica med mammsen och bjöd henne på morsdagsbuffén på Krogen. När jessica hade åkt tillbaka till Umeå tog jag mig en sväng ner på BC vilket jag fick ångra grovt igår. Hade nog tagit i lite väl hårt för varenda liten muskel i kroppen värkte! Men då fick jag ju en anledning till att inte göra allt för mycket under gårdagen, fixade lite med visumpapperna då det visade sig att jag fyllt i lite fel och därmed "råkat" göra syrran till amerikanskmedborgare, haha.

Dagen idag känns mest jobbig då jag vet att jag måste flyga ner till sthlm ikväll för att gå på ambassaden imorgonbitti och sen flyga hem igen, enda fördelen är att jag får hinner träffa Krillan en gång till innan jag åker på riktigt + att jag nog hinner göra lite sista minuteninköp, behöver b.la. en lite ryggsäck, en bikini och några vita el. gröna shorts (är nämligen obligatoriskt att bära vitt och grönt på lägret)

Nu ska jag ladda in lite musik i telefonen så att jag har något att göra på planet ikväll. puss hej!

Lördag.

Vaknade som vanligt vid 8 imorse. Vad är det med mi`g? Jag börjar bete mig som en pensionär som inte kan sova på morgonen, haha!

Ser iaf fram emot eftermiddagen. Grillning, kubb och Euorovision tillsammans med stans (läs; samhällets) bästa brudar!

Ordning på torpet.

Äntligen(!) tror jag att jag börjar få lite rätsida på allt (peppar, peppar...). BUNAC lyckades fixa mig en tid på ambassaden nästa onsdag, vilket betyder att jag åker ner till sthlm bara över dagen och fixar visumet och inhandlar lite grejer som jag behöver (typ bikini, liten ryggsäck m.m). I och med detta har jag också kunnat boka biljetter till London. Det bär av här hemifrån tidigt på morgonen onsdag den 4 juni (mindre än två veckor, oho!), kommer til London 17.00, åker hem till Linn och Fredrik och stannar där tills Lördag den 7 juni då mitt plan över Atlanten går. Har ännu inte fått några detaljer om den flighten men jag tror att jag skall vara framme i Boston sent samma dag och så börjar min simlärarutbildning på måndagen och sen kommer resten av ledarna på lördagen därpå för en veckas "teambuilding" innan lägret drar igång på riktigt!

Wow, nu är det verkligen verklighet!

Torsdag.

Jag har inte hört något nytt om visumet men tack och lov känner jag mig endå lite lugnare i kroppen, jag vet ju att allt kommer att lösa sig på antingen det ena eller andra viset, dom tar ju inte ifrån mig jobbet direkt. Men jag är ju som jag vart, vill gärna ha allt klart så jag kan ägna mig åt roligare saker, typ packa...

Hann med en del saker under gårdagen också. Klippte mig på morgonenm känns som att hon halvereade längden innan hon tyckte att det var frächt nog sen stylade hon mig som om jag vore 45, tur att det inte är bestående. Fick lite magmedicin av farbrodoktorn så nu ska nog det också lösa sig. Städade ur båda min garderober, fick ihop en sopsäck med sånt som bara var att slänga, en ICA-kasse med kläder som jag skänkte vidare till en bekant samt en kasse med sånt jag inte använder lägre men som jag vill spara, de ni! Tror ni det blev lite skillnad ordningsmässigt? haha. Sen avslutade jag dagen med långpromenad och jordgubbspaj med Jenny och Amanda, perfekt!

Och idag vet jag inte riktigt vad jag ska göra, har lite svårt att hantera den här ledigheten. Är liksom inte van att behöva ta egna intiativ för att få tiden att gå! haha

Panik.

Okej, nu är jag stressad. Har fyllt i visum formulären så långt det går för tillfället, so far so good. Problemet är tider på ambassaden, första lediga tiden dom har är TISDAG 2 JUNI, jag ska för tusan ha hunnit få mitt visum (vilket ambassaden skickar till en några dagar efter besöket) och tagit mig till London innan Lördag samma vecka för då går mitt Atlantflyg. Och inte kan jag prata med min kontakt på BUNAC förän efter 9 ikväll, tror jag måste iväg och träna eller göra något annat för att lugna ner mig lite...

Ledig.

Drabbades av maximal otur på min sista dag på jobbet. Hälsovårdsnämden har inte stuckit in näsan där sedan jag började jobba för två år sedan, och vad hände i förmiddags då? Jo, killen i plastrock och blåskoöverdrag stog där rakt upp och ner och självklart fanns det ju flera saker att anmärka på (b.la. var inte lysknapparna tillräckligt fläckfria, då förstår ni på vilken nivå dom kollar, bli inte rädda för att äta på Korgen nu.). Det var bara att stänga efter lunchen och börja skrubba, skit kul, kunde dom inte väntat till imorgon? Fick iaf ge mig av därifrån runt halv 8 med håret fullt av smuts efter att ha tokgnuggat diskmaskinen invändigt. Och nu sitter jag här hemma, fri som en fågel, inget mera "måste kliva upp och klistra på ett leende och servera lunch", jippie!

Känns egentligen som att jag borde sammanfatta tiden där på något vis, typ vad jag har lärt mig, vad som varit bra/dåligt m.m. Ja, ni hajar...

Orken tryter så jag gör det kort.

Min "gurkhackar hastighet" har 5 dubblats, MINST!". Jag har blivit en jävel på att sopa och skura golv. Jag har lärt mig att le, no matter what. Jag har åtmistonne lärt mig ingredienserna i de vanligaste drinkarna. Jag är en jävel på att diska. Jag har Korgen-rekordet i att paja mest porslin samtidigt (18 tallrikar i klinkersgolvet, samtidigt.) Jag kan receptet på sockerkaka bakad på 16 ägg utantill... 

Nej, som sagt jag har för lite ork för det här. Men poängen är iaf att det kanske inte varit helt bortkastat att jobba där även om jag har haft mycket negativ iställning till stället nu på senaste tiden. Tror att det har varit mycket olika saker som bidraget till det, framförallt kanske att det kännts som att man stått helt still vad det gäller personlig utvecklig. Var dag har varit den andra lik, upp, servera lunch, städa, stänga och sen hem till mamma/pappa. verkligen dags att göra något nytt med livet. Vilket jag tycker att jag har tagit tag i nu. Fast just nu känns det mest som motgång...

Har precis fått alla papper som behövs till visumansökningen, Vilket strul! Jag lovar att det inte bara är ett formulär som skall fyllas i och det ska betalas hit och dit och grejas med än det ena än det andra. Stora problemet just nu känns som att det är vilken dag jag kan få en tid på ambassaden, har räknat ut att jag MÅSTE ha en tid i början på nästa vecka om allt skall funka som jag vill. För det här veckan kan jag inte ta någon tid, för om jag gör inbetalnigen imorgon måste det gå minst 5 arbetsdagar fram till min tid på ambassaden och väntar jag till slutet på nästa vecka innan jag gör besöket så är det inte säkert att jag kommer att kunna åka så att jag hinner vara några dagar hos Linn och Fredrik i London (Vilket känns jätte viktigt för mig, blir tokig om jag inte får se Linn förän i slutet på sept!). Usch, för mycket orosmoln ikväll, värsta är att jag måste vänta tills imorgon innan jag enns kan göra något åt situationen för här där jag är nu har jag inte någon skrivare och formulären går inte att spara utan måste skrivas ut direkt, piss! Nån som hänger med? haha :D

Ajja, jag ska iaf försöka sova bra och gotta mig i att jag nu har 2 lediga veckor på hemmaplan innan jag ska ge mig iväg.  


Midsommar.

Jag lär mig aldrig att skriva publishme.se i adressfältet istället för webblogg.se!

Fick nyss en inbjudan från Jon om midsommarfest i Dalarna, usch vad det gjorde ont i hjärtat att tacka nej till en fest med de mest underbara männskor jag vet. Även det goda har sina baksidor...

Börjar bli lite stressad nu över att inte ha fått alla handlingar som behövs till visumet, hoppas att han ringer imorgon. JAg vågar liksom inte riktigt boka biljetter till London när jag inte vet vilken dag visumet kommer att kunna vara klart, men så vet jag att dom konstant stiger i pris, isch.

Imorgon är det iaf sista dagen på jobbet. Tacka gudarna för det! Den här arbetshelgen har varit så otroligt lång vilket jag tror beror på att jag vet att det snart är över.

Flygande kalas.

Ibland funderar jag på hur jag tänker; i min "flight booking form" skulle man önska tre hemresedatum och jag kraffsade snabbt ner tre dagar i följd som kändes lämpliga i tid (ca 5 veckor efter jag slutat arbeta) och fick ganska snart tillbaka en bekräftelse på att jag bokats in på ett flyg från NY till London den 21 sep. Alltså samma 21 september som i "Emmas 20-årsdag 21-09-08!", haha! Jag får se till att ta mig en jäkel och skåla för mig själv där någonstans ovanför Atlanten uppe i det blå.

Men jag har iaf lyckats med något idag som jag är lite stolt över, fick mig med syrran på BC och hon tyckte det var kul! Storartat av mig!

Morgon.

Ledig dag idag men tvingades endå ställa klockan på 8.00 och kliva upp för att ringa sjukstugan. Har betämmt mig för att försöka få lite ordning på den här svidande magen innan avresa, för det stör mig!

I övrigt tror jag att det blir en väldigt lugn dag, ska skicka iväg försäkringspapperna men mer kan jag inte göra för visumhandlingarna var tydligen inte klar ännu. Syster är hemma så kanske det blir en stenmanssväng eller något annat i den stilen. puss hej.

Små fix.

Tisdag morgon och det är min sista arbetsvecka; kroppen känns tung, ögonen svider och halsen är krasslig, men jag överlever. Börjar jobba nu klockan 9 och slutar efter 18 någon gång.

Kom med planet igår morse med nöd och näppe, satt och väntade på att dom skulle öppna gate 58 tittade på klockan och såg att planet skulle gå om 10 minuter, tittade på bardingpasset och insåg att jag inte skulle in i gate 58 utan i gate 52. Väl hemma gjorde jag en lista över sådana saker som måste ordnas innan jag åker. Oj vad mycket småfix det är! Igår var jag igång precis hela dagen med att bla. beställa ITYC.kort, beställa linser, fixa klipptid, fylla i försäkringspapper, ringa skattemyndigheten och fixa personbevis (jag hatar telefonköer!). Då insåg jag vilket bra beslut det var att vara säga upp mig i tid och vara ledig de två sista veckorna innan avresa, skulle aldrig hinna allt annars.

Nä, dags att borsta håret och bege sig till matosernas paraadis.

Lördag och Söndag.

Gårdagen var helt underbar. Den började med mjukglass i Gamla stan tillsammans med en nytatuerad Robin utan hår. Vi har inte setts sedan i januari och en hel del har hunnit hända i våra liv så det fanns en del att tala om, synd bara att vi båda hade bråttom vidare, hade gärnat "glassat" lite längre. Efter det anlände Ellan till hufudstaden (dock en timme försenad!). medans vi satt på Wayne´s och väntade in Krillan var vi med om en äkta "Sverige är ett litet land-upplevelse", gissa vem som gick förbi? Jo, värdens tuffaste "cykla till Bardaux" Titti!
Kvällen bjöd på picknick på gräsmattan, vindrickande på Mariabacken tillsammans med en massa trevligt teaterfolk (shlm kan vara otroligt vackert!) och utgång på en klubb i närheten av slussen (Förlåt mig, jag kommer inte ihåg namnet!)

Idag har jag spenderat hela dagen på info-möte om "summer Camp". Fruktansvärt intressant att möta männskor som dels varit där och som precis som jag skall åka till ett läger i sommar (är dock enda svensken på det läger jagska till.) Nu börjar jag inse att det facktikst är verkligehet nu, ja ska göra det här och det är mindre än en månad tills jag är på väg. Konstigt! Nu sitter jag i Krillans lägenhet och läser igenom dokument efter dokument om hur jag ska gåtill väga med att täkna försäkringen samt söka visumet. Sen måste jag även bestämma mig för vilket datum ja vill åka hem, vilket jag hade hoppas på ett dom inte behövde veta fören efter jag åkt ner och kännt mig förlite. det känns svårt att säga nu hur det kommer att vara när lägret är öve, vill jag hem då. eller känner jag för att resa runt? Förhoppningeb är väl att jag känner för att just resa runt, men då vet jag inte om jag ska resa i 2 veckor eller 6 veckor, det beror ju så mycket på om man hittar någon att resa med eller inte. men just nu lutar det mot att jag väljer sena hemresedatum, för jag tror inte att det skall vara helt omöjligt att ändra dem om det sulle krisa.

Sthlm.

Klockan är halv 11 jag är helt död. Men det har sin förklaring, jag var nämligen tvungen att åka morgonplanet från Vilhelmina i morse, vilket innbar att min väckarklocka började spela 04.50 imorse och då var det bara att slänga benen över sängkanten och låtsas att man kände sig utvilad.

Klockan 08.10 landade jag på Arlanda och mötes av högsommar. Tror ni att jag kännde mig felklädd där i mina svartakläder (inkl.kofta, jacka och halsduk)? Underbart anyway.

Hela dagen har jag fördrivit enom att dra runt på stan vilket resulterade i nya skor och ny sjorta (dumt att shoppa för mycet när jag inte vet vad jag behöver med mig till USA).

Nu sitter jag hemma hos Krillan och har ätit tacos och delat en flaska Ecologica. Imorgon kommer Ellan och livet känns på topp. Puss och go natt!

Ingen mera Krog.

Sa upp mig från jobbet idag, vilket betyder att bara gör 6 st pass till varav det sista är nästa måndag, tror ni jag svävar på moln eller? Under den senaste månaden har det varit en mardröm att ta sig dit varje morgon och en psykisk pärs varje gång jag tvingats le mot en gäst (vilket innebär ca 200 ggr per dag!). Nu slipper jag alla skitiga tallrikar, smutsiga golv, trasiga sopsäckar, utspillda öl, skummande pumpar, illaluktande avlopp, gnälliga tanter, fulla gubbar.... (ja, ni förstår vad jag menar!)

Sen har jag en sak att säga till både Linn och Alex som pratar om att sakna, varsågod nu hamnar ni in min situation ;) Nämen älskar er och Alex dig ska jag krama om i sthlm och Linn du får ta och höra av dig så har jag ett finnmang förslag. Puss!

Nu laddar jag för en panghelg i Sthlm, hoppas på att få lite kött på benen inför resan, men bäst av allt ska jag vara riktigt nostalgisk tillsammans med Krillan och Pellan, woho!

Nu är det dags för fruktsallad och en bra film, inte fy skam det heller!

USA i sommar.

Nu har jag gjort det. Jag har tackat JA! Nu är det bara att invänta info om nästa steg i precessen. Jippie!

Butterflyes.

Somnade av utmattning vid halv 1 inatt, men vaknade dessvärre strax efter 7 imorse (på min lediga dag), efter att ha drömt massor om lägereldar och simundervining. Fick mail imorse från min kontakt på organisationen här i sverige och han råder mig till 100 % att tacka ja. Enligt honom skall det tydligen vara ett pangerbjudande. Han har tydligen mött denna Phil personligen för ett antal år sedan och säger att han verkligen värnar som sitt läger (som för övrigt har funnits i över 80 år!). Sen finns det en tjej från gbg som varit ledare där flera år i rad som jag skall försöka få tag i nu på förmiddagen för att höra lite vad hon har att säga om "Wakueela". MEn just nu lutar det helt klart mot att jag kommer att acceptera (har ju inte många timmar kvar att fundera) för om jag tackar nej är chanserna minimala att få fler erbjudanden eftersom det är så pass sent nu och då vet jag att jag kommer att ångra mig.

24 timmar

Okej, nu går det verkligen runt i mitt huvud! Jag har just nu precis 23 h kavr till jag måste ha bestämt mig om jag vill åka och vara ledare på Waukeela (www.waukeela.com) gril camp i USA (2 timmars bilresa från Boston) denna sommar.

Det skulle i sådana fall innebära att jag åker från London till Boston Lördagen 7/6 (alltså om en månad!) för att först gå en veckas utbildning och bli certifierad simlärare/livräddare och sen börja jobba på lägret den 14/6 och vara där tills den 16/8 (alltså 9 veckor!).

Mycket talar för att jag skall tacka ja. Men det finns några saker som ställer till det i huvudet på mig; 1. det är ett flickläger (all personal och alla barn är alltså av det kvinnliga könet), vilket jag tror kan bli lite kämpigt. 2. avresedatumet. Hade tror att jag skulle kunna vara i sverige minst en vecka till. 3. Jobbet. Måste säga upp mig ganska snart om jag skall åka vilket känns rätt taskigt mot arbetskompisarna (igengälld har jag ju inte skrivit några pappaer)

Ajja, nu ska jag ringa pappa. Min sanna rådgivare.

RSS 2.0